mandag 13. september 2010

heklet blomst

Fikk en utfordring av Namaste om å legge ut en forklaring på hvordan man lager en sånn blomst som jeg pyntet opp pannebåndet med. Vær overbærende, for jeg er ikke noe helkemester. Og hekleoppskrifter styrer jeg helst unna. Men nå mine damer, skal jeg prøve å forfatte min aller første bittelille hekleoppskrift!

Tvinn tråden rundt lillefingeren 4 ganger. tre trådsirkelen forsiktig av.


hekle 18 fastmasker rundt sirkelen


hekle 5 luftmaker


 hopp over 2 fm i sirkelen, 1 kjedemaske i den tredje fastmasken i sirkelen. Gjenta til du har kommet rundt. Nå skal du ha 6 buer rundt sirkelen.


 hekle 1 fastmaske i den 1. buen. Hekle deretter 1 løsmaske.


 Hekle 5 staver i den samme buen, så 1 løsmaske og avslutt med 1 fastmaske. Gjør det samme i de neste buene. 1 fm, 1 lm, 5 s, 1 lm, 1 fm.


Fest tråden på blomstens bakside.

Sånn:) God kveld alle:)

6 kommentarer:

Skjerstad sa...

No vart æ gla ! Æ kan jo itj å hækkel æ , men no ska æ jammen mæ prøv ;) Takk ska du ha !!!

Go natt å ha en fin dag i mårrå :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Så flott, ikke vanskelig heller. Det er de beste sakene, de som er overkommelige å få til, men som samtidig er dekorative.

svimelaura sa...

Det er alltid så flott med oppskrifter med bilder!!! Tusen takk!

Henger med her også, jeg:)

Unknown sa...

Det var en kjempeflott blomst. Smart måte å hekle den på..., den skal jeg huske på neste gang jeg trenger å hekle en.

Klem

Lattermild sa...

Hei!

Kjempehyggelig å treffe deg i dag! Denne blomsten skal jeg jammen prøve meg på når heklaranglen jeg holder på med er ferdig. Lekker :)

Desirée sa...

Takk for oppskrift på blomst :)

Ha en fin kveld :)