torsdag 12. november 2009

plastic fantastic snøkrystaller

Varighet: 1t
Ferdighet: finmotorikk
Målgruppe: alle

Vi kalte det 'nabbi-perler', men om det er bare et trøndersk navn på denne fantastiske oppfinnelsen, det vet jeg ikke. Det kan iallefall lages mye ut av en haug plastperler, litt tråd og noen perle-plater. Smykker og romdelere ved å træ perlene på tråd, eller snøkrystaller som disse her.


Du trenger:
-hvite nabbi-perler
-seks-kantede perleplater
-strykejern
-matpapir



Begynn å perle fra midten av perleplaten.
Husk at om du bretter en snøkrystall i to på midten, skal den være helt lik på begge sider.
Bare fantasien stopper deg i hvordan snøkrystallen ser ut til slutt.
Lag noen store og noen små, ingen trenger å være like!
Legg perlebrettet med perlene på et strykebrett. Legg forsiktig matpapir oppå perlene og stryk. Perlene skal smelte i hverandre. Men pass på å ikke holde jernet for lenge, for da vil også perlebrettet smelte.
La perlene avkjøle seg litt før du tar snøkrystallen av brettet.
Det er greit å ha flere brett slik at du kan lage flere på en gang.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelige! Sånne vil jeg lage med min lille datter!

Kristin Kreativius sa...

:) Ja, er de ikke? Det ble vekket gode barndomsminner da jeg satt å perlet disse:)

Jeg laget en 15-16 stk, og ingen ble like!

Ane Tønnesland sa...

i love plastic fantastic snøkrystaller