fredag 15. januar 2010

Smykke I

varighet: ca 6 t
ferdighet: finmotorikk
målgruppe: ungdom, voksne

Dette smykket ble egentlig mislykket, men legger det ut like vel slik at dere kan se hva dere ikke bør gjøre:) Jeg hadde tenkt å lage smykke til bryllupet, og visste akkurat hvordan jeg ville ha det. Kjøpte inn fine swarovski glassperler og spesiallim, og brukte noen kvelder på å få det ferdig. Desverre gjorde limet glassperlene matte, så nå likner de mest på billige plastperler... Og dét synes jeg ikke passer til brudekjolen altså.
Men bruker man perler som skal være matte, og i andre farver, tror jeg dette ville ha blitt et fint festsmykke!

Så her kommer en kort beskrivelse:

du trenger:
perler i forskjellige størrelser og farger
tynn, gjennomsiktig smykketråd
lim ---> kjøpt på 'perlehuset'
stoppere
smykkelås
smykketenger

-Mål og klipp 7 tråder av den gjennomsiktige smykketråden. Legg tråden rundt halsen for å finne ut hvor lang den lengste tråden bør være, og hvor kort den korteste kan være. Det holder med ca 1/2 cm forskjell på hver trålengde. Husk å legge til ca 8 cm slik at det blir lett å feste smykkelåsen i.

-samle endene på den ene siden og tre en stopper på. Dytt stopperen ca 4 cm ned og putt de samme endene inn i stopperen igjen slik at det blir en løkke. Dra endene helt til løkken blir liten og nett.

-klem stopperen sammen med ei flat-tang.

-begynn med en tråd og tre en perle på. Finn ut hvor du vil plassere den og knyt en knute der. ta på bittelitt lim oppå knuten og dytt på plass perlen. Limet er sterkt, og perlen vil sitte som støpt!

-fortsett på samme måte på alle trådene. Bruk forskjellig avstand mellom perlene. Tettest kan de være rundt midten av trådene.

-samle endene og tre på en stopper. Dra den ca 4 cm ned og putt endene inn i stopperen igjen. Dra i endene helt til løkken blir på samme størrelse som løkken i den andre enden. Klem den sammen med flat-tanga.

...Jeg begynte å fundere på hvordan smykket ville ha blitt om jeg brukte fargede perler. Og med min veldig lite avanserte pc ble 'paint' den eneste løsningen:D Med litt fantasi kan man ko tenke seg hvordan det ville ha blitt:)

Limet er sterkt, så vær forsiktig og ikke søl!

Ingen kommentarer: