mandag 5. september 2011

oppbevaring

I dag har jeg sydd oppbevaringsposer til de to dåpskjolene vi har her hjemme. Synes det er fælt å ha de hengende i klesskapet uten noen form for beskyttelse. Det er tross alt mye historie i disse plaggene. 

Min dåpskjole ble sydd av min fetters mormor, mens den tilhørende lua ble sydd av min mormor. Etter oss to er det mange barn som har brukt denne kjolen. 

Stians dåpskjole ble sydd av hans oldemor, og vest og lue av hans mormor. Det er kun Stian som har brukt kjolen hans. 

Enda er det lett og holde orden på hvem som har brukt kjolene, og når de ble brukt. Men om et par generasjoner vil det nok bli vanskeligere å holde koll på historien bak kjolene. 

Derfor laget jeg en lomme på posen, hvor jeg skal putte nedi ei bok. Her har jeg skrevet ned litt om de som laget kjolene, når den ble sydd, og litt om den som brukte kjolen først. Ettersom jeg har forandret litt på Stians dåpskjole (med svigermors velsignelse), har jeg skrevet ned hvordan den så ut før, samt når den ble forandret på. Så kan vi skrive inn navn (evt fødselsdato) og dåpsdagsdato i boka etterhvert som flere babyer bruker kjolene. 

Jeg har laget to identiske poser. Det er rart og tenke på at noen generasjoner fram i tid vi kanskje disse to kjolene tilhøre to forskjellige slekter... Men ved hjelp av posene og bøkene vil de kanskje finne tilbake til hverandre igjen?

Posene er sydd av et av farmors gamle dynetrekk. Så har hun bidratt hun og, på en måte:)


19 kommentarer:

ReVinyl sa...

Kjempesmart med oppbevaringsposer, og enda smartere med lommen til å putte bok i. Så utrolig koselig og ta vare på minnene på den måten. OG at det er sydd av din farmors gamle dynetrekk gjør det jo hele, bare helt rørende...

Jeg har brudekjolen min hengende i skapet uten noe trekk. Dette er med på å gi meg et spark i rævva. Kan jo hende at noen som kommer etter meg har lyst til å bruke den :)

Fin uke te dæ <3 Klæm

Barbros lille verden sa...

Ååååå, søte du....så flink du er!!! Super ide med bøkene, håper virkelig de som kommer etter skjønner verdien av det altså!
Stor nattaklem fra meg

Tuppen og Lillemor sa...

Genial ide med den lomma til en "minne-bok" slik at man kan lese om historien bak dåpskjolene.

Man har en tendens til å glemme med årene... :p

Guri sa...

Lurt med sånne poser :) og ikke minst lurt med historiebok i tillegg :) Det skal ikke gå mange årene før man begynner å lure på hvem som egentlig har brukt kjolen ;)
Klæm

Bondekona sa...

Det var jo rett og slett superlurt.
Og fint.
Og rørende!..

Snufs fra Bondekona.

Unknown sa...

Så flotte og praktiske oppbevaringsposar! :) Flinka :)

Ohoho, eg er eit språkorakel! :) For ei ære :)
Og over til spørsmålet ditt:
Ennå og enda er begge adverbial, men ennå vert kun brukt om tid - og helst i bruken av "fremdeles". Eksempel: Jeg har ennå ikke fått pakken.
Enda vert òg brukt som tidsadverbial, så ofte må ein "smake" litt på kva som er mest korrekt å bruke - eg kjem ikkje på ein eksakt regel i farta. Enda vert òg nytta i svært mange andre samanhengar, framfor talord (enda en gang), komparativ (enda høyere) osv.
Håper dette var med på å gjere det litt enklare for deg.. :) Og så må du berre spør med konkrete eksempel når/viss du måtte stå fast! :)
Klem, KristiN

Lill sa...

Så utrolig flott:)

Dette var smart..kansje jeg bør sy samme til bunaden min..

Ha en flott dag

klem fra Lill

smilehull sa...

Så smart!! Denne ideen skal jeg jammen legge bak øret og se om jeg ikke får sydd en gang! Vår dåpskjole har svigermor sydd, og enda er det bare samboeren min og broren hans, samt våre to barn som er døpt i den, men en slik bok er jo kjempelur for ettertiden! :)

Og forresten, takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt:) Hvis du har noen stoffrester til overs tar jeg gjerne imot! Sender deg en e-post jeg:)

Dorteas lille verden sa...

Veldig smart! Koselig at det er en bok som følger posen/kjolen:)

Sonja frå Sunnfjord sa...

Lurt å ha skikkeleg oppbevaring til slike skattar:) Smart med den boka:)
Det er ingen stor hemmelighet korleis eg lagar ♥ mine; det ligg ein DIY på bloggen min. Trur ikkje det er så mange som har prøvd seg på den, for det krev at du er litt nøyaktig... Prøv deg fram på noko lite.
Klem

Joni (pigesind) sa...

Kjempelurt! Fikk faktisk frysninger nå òg. Generasjonene etter dere kommer nok til å sette veldig stor pris på de posene, og ikke minst bøkene! Skulle ønske jeg hadde mer info om arvegods i min familie:-)
Klemmer

PrinsessaPåErta sa...

Ooo nå ble jeg inspirert til å sy jeg også!

God ide med det lille hjertet, kjempe søtt og flott :)

Gitte sa...

Lurt & koselig :)
Klem Gitte

Unknown sa...

Så god ide!
Er kanskje ikke så vanskelig heller...
klem

Elisabeth, innerst i veien sa...

Lurt å ta vare på dem skikkelig, ja. Jeg synes det er så flott med dåpskjoler som går i arv. Vi har en som ble sydd til broren min i 1963 og vi er mange som har brukt den. Modern har brodert inn navnene til alle i skjørtet. Etter henne er det neppe noen til å overta den broderinga, dessverrre.

Unknown sa...

Kjempemsarte poser.. Og veldig smart med den lille boka, som kan følge kjolene. jeg har en dåpskjole som alle tre ungene ble døpt i og et søskenbarn. men ingen arvekjoler, dessverre,, men jeg har en strikket såpskjole, som jeg laget til misntebarnebanet. Så jeg tror jeg skal lage både poser og bøker til de to kjolene..
Ha en fin dag
klem

Kikkis planet sa...

Så utrolig flott å samle informasjonen i en sånn bok som kan følge med kjolen! Det vil nok fremtidige slekter sette stor pris på. Fint laget!

Lykkerusk sa...

Så god idé! Kjempefint at du tar så godt vare på disse, det kommer helt sikkert til å betyr mye for barna dine når de blir større. :)

Fru Langstrømpe sa...

Veeeeeldig smart altså! Hele "pakka" tilsammen ble jo så gjennomført. Vi har en arvedåpskjole, men ingen blir helt enige om hvem som har brukt den......skulle ønske noen hadde gjort sånn som du......kanskje det blir meg! Takk for hyggelig kommentar hos meg! Klem